Danske unge som målgruppe. Hvordan engageres de?

Oplysning og kommunikation | Kursusnr. 541

Målgruppe
Kurset er en del af læringsforløbet for Frame, Voice, Report! Bevillingshavere fra anden runde, men er også åbent for andre organisationer.

Formål
At klæde Frame, Voice, Report! bevillingshavere – og andre organisationer, der ønsker at lave engagerende oplysning målrettet unge – på til at forstå unge som målgruppe, og derved bedre kunne skræddersy kommunikationsstrategier og budskaber.

Indhold
Hvem er de unge, hvordan engageres de, og hvordan kommunikerer du med dem?

Det vil Fremtidsfabrik give indsigt i gennem udvalgte projekter udført i samarbejde med vidt forskellige typer af unge. Fælles for projekterne er, at de alle har haft et af FNs Verdensmål som omdrejningspunkt.

På workshoppen giver Tanja Hall fra Fremtidsfabrik to ekspert-oplæg. Det første sætter fokus på forskellige segmenter af unge: Hvem er de og hvordan engageres de? Det andet sætter fokus på Fremtidsfabriks nyeste studie af unge og kommunikation: Hvilke platforme bruger de forskellige segmenter af unge, og hvordan får du deres opmærksomhed i en tidsalder, hvor de konstant bombarderes med indhold og annoncer, og hvor de efterhånden har indbyggede add-blockers i hjernen?

Udvalgte unge fra Fremtidsfabriks projekter vil deltage samt holde korte oplæg med deres personlige blik på engagement og kommunikation til unge.

Mellem oplæggene vil du deltage i en codesign-proces, hvor du får mulighed for at fintune dit koncept og din kommunikationsstrategi med hjælp fra de øvrige deltagere, en ung bordvært og Fremtidsfabrik.

Baggrund
Unge i dag er en målgruppe, der hele tiden ændrer sig. Det ser vi blandt andet på sociale medier, hvor mange unge kommunikerer mindre på åbne Facebooksider og sjældent deler indhold bredt. I stedet engagerer de sig i private mikrofællesskaber. Disse fællesskaber er ikke åbne for kampagner og annoncering i samme grad som kommunikation på åbne platforme har været det.

Hvis man vil i kontakt med unge i dag, så er afsenderforholdet vendt om. Det er ikke tilstrækkeligt blot at kende sit eget budskab - man må kende de unges mindset og behov. Det handler ikke om “vores budskab”, men om at være relevant i forhold til “deres budskab”.

Fremtidsfabrik har arbejdet med segmentering af unge i syv år - dels gennem feltstudier og probing og dels gennem strategisk rådgivning med kunder, der har unge som målgruppe. De har på den baggrund nogle retningslinjer for, hvilke budskaber der er relevante for bestemte målgrupper blandt unge.

Metoden Fremtidsfabrik vil bruge på kurset, er rettet mod praksis, og baserer sig på modellen Diffusion of Innovations, udviklet af sociologen Everett Rogers.

Fremtidsfabrik vil facilitere en proces, hvor deltagerne udvikler konkrete initiativer til at engagere deres målgruppe. Dette gøres i samspil med en række unge, som repræsentanter for målgruppen. Undervejs er der rig mulighed for at prøve idéer af, få de unges feedback og lytte til deres råd.

Kurset giver dig konkrete redskaber til at ramme behov som unge har - og ikke mindst konkrete eksempler på, hvordan dette gøres i praksis.

Kursusansvarlig
International koordinator Maria Molde

Dato Adresse Pris Status
29. August 2019
kl. 15.00-19.30
Globalt Fokus - Rysensteensgade 3, 1564 København 0.00 DKK Kurset er afholdt.