Danske unge som målgruppe. Hvordan engageres de?

Oplysning og kommunikation | Kursusnr. 541

Målgruppe
Forbeholdt Frame, Voice, Report! Bevillingshavere fra anden runde, men andre organisationer kan også tilmelde sig og vil få besked, om der er ledige pladser efter den 12. august.

Formål
At klæde Frame, Voice, Report! bevillingshavere – og andre organisationer, der ønsker at lave engagerende oplysning målrettet unge – på til at forstå unge som målgruppe, og derved bedre kunne skræddersy kommunikationsstrategier og budskaber.

Indhold
Unge i dag er en målgruppe, der hele tiden ændrer sig. Det ser vi blandt andet på sociale medier, hvor mange unge kommunikerer mindre på åbne Facebooksider og sjældent deler indhold bredt. I stedet engagerer de sig i private mikrofællesskaber. Disse fællesskaber er ikke åbne for kampagner og annoncering i samme grad som kommunikation på åbne platforme har været det.

Kurset bliver faciliteret af Fremtidsfabrik (www.fremtidsfabrik.dk), som vil give en forståelse af, hvad det er for en bevægelse, vi ser for øjeblikket, og hvilke ret forskellige segmenter, man kan finde indenfor kategorien ”unge”. Hvad er der på spil i de unges mediebrug? Hvilken udvikling ser vi, og hvorfor foregår disse bevægelser?

Hvis man vil i kontakt med unge i dag, så er afsenderforholdet vendt om. Det er ikke tilstrækkeligt blot at kende sit eget budskab - man må kende de unges mindset og behov. Det handler ikke om “vores budskab”, men om at være relevant i forhold til “deres budskab”. Hvordan gør man det?

Fremtidsfabrik har arbejdet med segmentering af unge i syv år - dels gennem feltstudier og probing og dels gennem strategisk rådgivning med kunder, der har unge som målgruppe. De har på den baggrund nogle retningslinjer for, hvilke budskaber der er relevante for bestemte målgrupper blandt unge.

Metoden Fremtidsfabrik vil bruge på kurset, er rettet mod praksis, og baserer sig på modellen Diffusion of Innovations, udviklet af sociologen Everett Rogers.

Fremtidsfabrik vil facilitere en proces, hvor deltagerne udvikler konkrete initiativer til at engagere deres målgruppe. Dette gøres i samspil med en række unge, som repræsentanter for målgruppen. Undervejs er der rig mulighed for at prøve idéer af, få de unges feedback og lytte til deres råd.

Kurset giver dig konkrete redskaber til at ramme behov som unge har - og ikke mindst konkrete eksemer på, hvordan dette gøres i praksis.

Kursusansvarlig
International koordinator Maria Molde

Dato Adresse Pris Status
29. August 2019
kl. 15.00-19.30
Globalhagen House, "Community Hall" Fælledvej 12, Bygning C, 2200 København N 0.00 DKK Tilmeld kursus